Det har meddelats att Stockholms Stad och Region Stockholm kommit fram till en kompromiss om den nya gång- och cykelbron vid Slussen, en bro som varit tänkt att gå längs tunnelbanebron och ha anslutningar från såväl gatuplanet som från kajplanet.
Länge tycks staden och regionen (i form av Trafikförvaltningen/SL) ha undvikit all form av konstruktiv dialog, och i stället ägnat sig åt passivt aggressivt beteende som nu kostat Stockholmarna åtskilliga miljoner kronor till ingen nytta.
Vad betyder då överenskommelsen? Jo, den betyder att gång- och cykelbron flyttas längre bort från tunnelbanebron och att rampen från kajplanet stryks. Inte senareläggs alltså, utan stryks. Slussenprojektet meddelar att överenskommelsen är politiskt förankrad, och att projektet därmed inte längre kommer att sträva efter att en ramp från kajplanet blir byggd.
Det är förstås naturligt att Slussenprojektet inte tar på sig att självt bygga något som kortsiktigt inte kan realiseras, men att däremot utforma den nya gång- och cykelbron så att den inte i ett senare skede kan kompletteras med en ramp från kajplanet vore oansvarigt. Troligen kommer ju Nya Slussen att användas under 75-100 år, och att därför låsa fast Stockholmarna vid en dålig lösning för hela denna tid vore mycket olyckligt.