YIMBY lämnar in yttrande om Enskede-Årsta-Vantör - Enskede Gård 1:1

YIMBY har lämnat in ett yttrande om Enskede-Årsta-Vantör - Enskede Gård 1:1
Du kan läsa vårt yttrande som PDF här. Plandokumenten kan läsas här.

Du kan också lämna in ett yttrande på förslaget, senast 15/5, genom att skicka ett mail till stadsbyggnadskontoret@stockholm.se med ämnet: Synpunkter om pågående plan dnr 2015-18102

Allmänt

YIMBY är positiva till förtätning i området. Bolidenvägen är en av de få förbindelser in till Slakthusområdet och det är bra att denna utvecklas till ett mer urbant stråk. Det är en mycket central plats i staden och det är viktigt att dess centralitet tas tillvara med tät, urban bebyggelse.

 
Planområdets lokalisering


Synpunkter

Planens innehåll
Den föreslagna blandningen av funktioner är mycket bra, med bostäder, förskola och mycket krav på lokaler i bottenvåningen mot Bolidenvägen. Det är också bra att parkering sammordnas underjord och att parkeringsplatserna även ersätter ett befintligt parkeringshus i Slakthusområdet. 

Illustration från planbeskrivningen av ny bebyggelse längs Bolidenvägen (Brunnberg & Forshed)

Områdets struktur
YIMBY tycker att föreslagen struktur i området är dålig. Den är uppbruten med mycket halvprivata ytor där varken boende eller allmänheten kommer att känna sig helt välkomna.  Enligt forskning (Eva Minoura - "Uncommon Ground: Urban Form and Social  Territory",  2016), används öppna gårdar mindre av boende, känslan av gemenskap minskar och känsla av otrygghet ökar. Vi förstår att området begränsas något av höjdskillnaderna i området och att ramptunneln till Södra länken går under del av området, intill skulptörvägen. Trots det tycker vi att det finns större möjligheter än vad föreslagen plan tar tillvara på. 

Planbeskrivningen anger att föreslagen bebyggelse har anpassats för att möta befintlig bebyggelsestruktur.  Vi anser inte att befintlig bebyggelsestruktur är någon bra vägledning för vad som är god bebyggelse. Den uppfördes på 1940-talet, då kunskapen om vad som skapar god bebyggd miljö var mycket mer begränsad än vad den är idag och målsättningarn för planering helt annorlunda. Den bebyggelse som planerades då var en reaktion mot stad. Urbana kvalitéer såsom invånartäthet, funktionsblandning, ett  sammanhängande gatunät och blandning av olika trafikslag sågs som något  icke önskvärt som ansågs skapa ohälsosamma, osäkra miljöer. Ambitionerna  var istället färre invånare per yta, uppdelning av olika funktioner och trafikseparering. Att bygga vidare på strukturer som planerats med dessa målsättningar är att gå emot de mål vi har idag med vad en stad ska vara. 


Illustration från planbeskrivningen, över tillkommande bebyggelse längs
Konstgjutarvägen. Vy mot söder (Alma arkitekter)


Strukturen har även anpassats för att bevara en del större, befintliga träd. Att bevara natur i området presenteras som ekologiskt hållbart men vi menar att det mycket väl kan vara till större miljönytta att tillåta att ta ner träden, om det innebär plats för fler bostäder, eller andra funktioner, i området. Det här området är mycket centralt beläget, med tillgång till kollektivtrafik och gångavstånd till det framtida utvecklade Slakthusområdet.  Alternativet är att motsvarande bostäder byggs längre ut i pereferin med sämre tillgång till kollektivtrafik och annan sammordning av resurser. Den inventering som har gjorts av träden anger att ingen av dem kan definieras som "särskilt skyddsvärda träd" utan att de endast är värdefulla ur ett lokalt perspektiv. 

Alternativt förslag
Vårt förslag är en tydligare uppdelning av bebyggelse och allmän platsmark.

YIMBYs förslag på struktur

Detta ger mer BTA, trevligare bostadsgårdar och en riktig park. Förskolegårdarna kan placeras in mot gårdarna eller ut mot parken. Det bör även ställas krav på åtminstone en verksamhet i bottenvåning mot parken. På så sätt kan en helt ny typ av grön miljö skapas för de närboende. Halvprivata gröna gångstråk har de redan så det står ut ur öronen på dem, men en riktigt stadspark med offentliga funktioner runt om vore något nytt.

Kommentarer:

Martin Ekdahl (10 Maj 2018 22:23)
Kan det vara så att det kostar en massa pengar att flytta på och fälla träden och att man beslutat att bevara dem av den anledningen? Eller gäller olika regler för privata och kommunala byggprojekt?
Sofia (11 Maj 2018 10:53)
Att flytta på träden skulle vara väldigt dyrt. Men var är kostnaden i att fälla dem?
Martin Ekdahl (11 Maj 2018 22:01)
Ja jag vet ju inte om det kostar lika mycket att fälla träd i Sthlm som i Uppsala men något annat skulle förvåna mig: http://mobil.unt.se/nyheter/uppsala/kommunen-kraver-660-000-kronor-for-sex-trad-i-city-4972550.aspx
Jan Wiklund (17 Maj 2018 18:00)
Man skulle för övrigt kunna trädplantera Bolidenvägen för att kompensera för de träd man fäller. Jag kan inte föreställa mig att det är dyrt att flytta träd om man har utrustning för detta; tidigare arkitekten på parkförvaltningen sedermera stadsträdgårdsmästare i Linköping Klaus Zwirner framhöll i början av 80-talet att det som är dyrt är att plantera ut små träd som ofta dör. I Tyskland har man plantskolor med stora träd som transporteras och planteras med specialbyggda fordon, I USA också, enligt den här bilden: http://diamondtreemoving.com/ Ett utmärkt inlägg annars. Trycker på de två saker vi får hamra på tills de går in: att gårdar är bra, och att alternativet till att bygga tätt nära är att bygga perifert med mer trafik och längre resor som följd.

Skriv en kommentar :