YIMBY har lämnat in ett yttrande om Tvärbanans spårvagnsdepå i Rissne.
Du kan läsa vårt yttrande som PDF här. Plandokumenten kan läsas här.
YIMBY - Yes in my backyard
Diarienummer: KS-0460/2015
2018-01-31
YIMBY gillar när stadens mark används effektivt. Det är helt enkelt bra stadsplanering att samförlägga två depåer för spårtrafik i princip utan att mer mark behöver tas i anspråk. Att också få in en fotbollsplan på taket till depån är ett riktigt bra sätt att försöka kompensera för depåns negativa effekter i form av barriärverkan, visuellt intrång och kanske även minskad upplevd trygghet i gaturummet. Att samtidigt med Tvärbanans utbyggnad genom området också möjliggöra för en tydlig stadsmiljö med ny bebyggelse längs med dess sträckning ser YIMBY som mycket positivt. Det gäller dock att tänka efter nu, medan tid finns, så att infarten till Tvärbanans depå verkligen hamnar där den är mest lämplig.
Av planhandlingarna framgår att Tvärbanan planeras ledas in till depån längs med Rissneleden mot Hallonbergen, något som YIMBY finner vore mycket olyckligt för såväl stadsbilden som möjligheten till stadsliv i området. En sådan lösning motverkar också förverkligandet av de goda ambitioner för området som Planprogrammet för Norra Rissne stakar ut. Efter att ha läst detta yttrandet till sitt slut hoppas vi ha visat på vad i samrådsförslaget som borde utvecklas, vad vi tror gjort att förslaget blivit som det blivit och inte minst ett förslag till hur det kan förändras för att bättre bemöta platsens och invånarnas behov.
Detaljerade synpunkter
Korsningen Rissneleden/Artellerivägen är en viktig nod i västra Sundbybergs gång- och cykelvägnät och insatser i en trevlig och trygg stadsmiljö här har potentiellt mycket stor påverkan på invånarnas rörelsemönster och upplevda tillgänglighet. Korsningen är alltså strategiskt viktig för staden som livsmiljö och det innebär att den bör utvecklas till något mer än en stor korsning med spårvagnar.
Figuren ovan visar för stadslivet särskilt viktiga fasader i gult, och särskilt viktiga miljöer som inte bidrar till stadslivet i rött. YIMBY:s slutsats är att förutsättningarna för stadsliv kraftigt försämras av att Tvärbanan försvårar en omvandling till bostäder kontor och service på norra sidan av korsningen. I sin tur försämrar det även kopplingen mot Hallonbergen ytterligare. Detta då Tvärbanans spår in till den långsträckta depån skapar en mycket lång “död” sida med få målpunkter. Att leda in Tvärbanan i kanten av Rissneleden gör också att potentiell mark för bostäder och kontor i direkt anslutning till korsningen får spårtrafik på inte mindre än 3 av 4 sidor.
Ändrade förutsättningar
I Planprogrammet för Norra Rissne går det att se en tidig skiss av hur Tvärbanans Rissnedepå var tänkt att utformas. Det är utifrån den även lätt att se hur dessa tidiga skisser påverkat kommunens förslag till detaljplan. När nu utformningen av depån arbetats om rejält hos SL och blivit mer yteffektiv så ser kommunen ut att vara kvar i de gamla förutsättningarna. Att leda in Tvärbanan till depå via Rissneleden mot Hallonbergen är inte längre det enda alternativet nu när Kallhallen (byggnad 1) fått en mer öst-västlig oerientering och därtill gjorts genomgående.
Om Tvärbanan istället skulle ledas in till depån längs med tunnelbanans västra infart till Rissnedepån, skulle betydande markarealer kunna omdisponeras till förslagsvis bostäder och kontor.
Förslag på ändringar
Anpassa depån till visionen och inte tvärt om
Sammanfattning
YIMBY anser att för att korsningen Rissneleden/Artellerivägen ska kunna nå sin fulla potential som en självklar och trevlig mötesplats för folkströmmar till och från Rissne, Hallonbergen, Ursvik och den kommande stadsmiljön längs Enköpingsvägen så bör Tvärbanan ledas in till sin depå längs med tunnelbanan. Depåområdet effektiviseras och transporter till och från depån kan även i fortsättningen ske planskilt från spårtrafiken. Den mark som vinns vid effektiviseringen av depån gör att transformatorstationen kan få en ny plats inom depåområdet. Detaljplanen bör också ta höjd för eventuella överdäckningar eller broar över depåområdet.
Kommentarer: