Stadsbyggnad är ett märkligt politikområde. Vanligen är partierna förutsägbara i sina ställningstaganden vare sig det handlar om ekonomiska höger-vänsterfrågor eller ”kulturkriget” mellan liberaler/progressiva och konservativa.
Men när det gäller stadsbyggnadspolitik verkar det som att partierna på lokal nivå kan landa i nästan vilka slutsatser som helst, ofta på oklara grunder.
Till exempel gör V och L gemensam sak med Sd och Kd mot S, C och M för att stoppa Nobel Center, och C i Stockholm är stadens byggvänligaste parti samtidigt som C i Sundbyberg i flera val profilerat sig som byggmotståndare. Det finns andra exempel:
- S i Stockholms län är generellt positiva till kollektivtrafik men ogillar av oklar anledning spårvägar och har en hang up på bus rapid transit-lösningar (något man för övrigt delar med M i Lund medan S i Lund vill ha spårväg).
- M försvarar Bromma flygplats med näbbar och klor och tycks tillskriva den ett egenvärde trots alla dess negativa effekter på stadsutvecklingen i västra Stockholm. Inte ens om flygtrafiken flyttas till ett utbyggt Arlanda eller till en helt ny flygplats i Södertäljetrakten är man beredd att överväga nedläggning (man verkar dock ha mjuknat i denna fråga på sistone).
- L i Stockholm ogillar höga hus innanför tullarna och satsar på konservativa projekt som att värna kulturarvet, namnge olika platser och blicka bakåt i historien. Mer självklart liberala värderingar som fastighetsägares rätt att fritt använda sin mark och politiskt stöd till progressiva kulturyttringar är man ointresserade av, åtminstone utåt.
- V tycks ha en fetisch för miljonprogrammens fysiska planering trots att den är miljöovänlig, bilcentrerad, segregerande, otrygg, antifeministisk och på flera andra sätt problematisk. Förslag till förbättringar av strukturen avfärdas som ”förortshat”, som om kritiken av miljonprogrammens planering var detsamma som en kritik av miljonprogrammens invånare. Lokala nimbygrupper fogas in i den klassiska tankefiguren ”folket vs eliten” trots att de mest utsatta i dagens samhälle är de som saknar egen bostad eller bor fem personer i en etta. Än mer paradoxalt blir det eftersom man vill ha en generös flyktingpolitik. Sd är åtminstone konsekventa i sitt motstånd mot både invandring och nybyggnation/förtätning.
- Mp i Stockholm anser att stadsmässig förtätning i Söderort är ”problematisk” och cementerar istället en bilberoende gles förortsstruktur. Blåshålet Nytorps Gärde ska fortsätta vara en ödslig plats för kommunala gräsklipparmaskiner och enstaka hundägare.
- Allianspartierna och S har bestämt sig för att bygga en perifer och kurvad sträckning av Förbifart Stockholm, vilken ursprungligen planerades som en motorled i ytläge på broar. När det senare beslutades att den huvudsakligen skulle grävas ner hade en mer central och genare sträckning varit att föredra ekonomiskt, ekologiskt och stadsmiljömässigt. Men det alternativet övervägde man inte trots att förutsättningarna hade ändrats.
På liknande sätt försvarar man idag en gul blindtarmslinje utan möjlighet till förlängning söderut efter Odenplan trots att det gör linjen mer eller mindre värdelös, något som observanta yimbyister påtalade redan 2013. T-centralen håller idag på att gå under av resenärstrycket och är i akut behov av avlastning (det vill säga en ny linje genom innerstan väster om T-centralen), då planerar man att skruva upp trycket ytterligare genom att förlänga blå linje i båda ändarna.
I somliga av dessa fall handlar det förstås om realpolitik, att det finns bättre lösningar men att man enas kring en suboptimal lösning för att något ska bli byggt överhuvudtaget. Problemet med detta resonemang är att kritiken ofta varit tillgänglig på ett tidigt stadium och att partierna borde kunna ha tagit till sig eller åtminstone bemött den istället för att envist klamra sig fast vid en tidigare ståndpunkt. I andra fall handlar det om spänningsförhållanden inom ett partis ideologi, till exempel i fallet med Mp som slits mellan att värna grönområden och att minska utsläpp och resursförbrukning genom att bygga tätt och stadsmässigt inklusive på grönytor. Men ofta framstår partiernas ställningstagande som godtyckliga. Som att en inflytelserik person i partiet en gång bestämde sig för en viss stadsbyggnadspolitisk ståndpunkt på oklara grunder och att partiet sedan trampar vidare i samma spår eftersom ideologin inte tydligt pekar ut en annan riktning.
Man undrar hur socialisationsprocessen ser ut inom partierna när det kommer till stadsbyggnadspolitik: hur och när lär sig en ung Stockholmsliberal att det är dåligt med höga hus i innerstan? Det är knappast en självklar ståndpunkt för liberaler och den följer heller inte på något uppenbart sätt ur ideologin, tvärtom strider den mot markägarens rättigheter (vilket en socialliberal förstås kan acceptera men knappast utan goda skäl). Och hur lär sig en ung socialdemokrat att älska kollektivtrafik men att kritisera spårvägar? Studerar hen vetenskapliga studier som empiriskt visar att BRT är att föredra framför spårväg? Existerar ens sådana studier?
Det irriterande med denna godtycklighet i stadsbyggnadspolitiken är inte bara att det leder till dåliga eller suboptimala utfall, utan också faktumet att lokala politiker så bekymmerslöst underordnar sig partilinjen utan att ifrågasätta den. Här närmar man sig en större problematik med politikens professionalisering, massmediernas ytlighet och tendensen hos politiker att alltmer låta som papegojor med inrepeterade talepunkter där det som är sant idag är falskt imorgon (utan att nya fakta framkommit) och där självständigt tänkande anses utgöra en oacceptabel risk. Jag förstår att ett parti måste visa enighet utåt men önskar samtidigt att stadsbyggnadspolitiken hos de lokala partierna blev mer genomtänkt och konsekvent för att minska förekomsten av löst ”tyckande” och dåliga beslut.
Kanske en ordnad nedläggning av Bromma flygplats inte är Sveriges undergång? Kanske det är tillräckligt med ett enormt naturreservat runt husknuten? Kanske en genomtänkt förtätning av miljonprogrammen kan leda till positiva stadsmiljöeffekter som uppskattas också av de som från början var skeptiska?