Stockholms stads senaste förslag för Årsta lämnar inte bara mycket att önska i arkitekturväg. Det är en dödförklaring av översiktsplanen om den utvidgade och levande innerstaden.
Byggnaderna inringade i röda cirklar motsvarar de planerade nybyggnationerna. Det finns inga ambitioner att omvandla Årsta till något som ens liknar stad. “Årstastråket” blev till krokiga grusade gångvägar längs semiprivata gårsdsmarker.
Några av YIMBYs medlemmar besökte i mars samrådsmötet för den nya detaljplanen Sävlången i Årsta. Förhoppningarna var tidigare höga för denna del av Årstastråket, som enligt stadens utsago och reklamfilmer snart ska bli en del av den utvidgade innerstaden, och skulle länka ihop Årsta med en stadsväv. De som sett det liggande planförslaget inser dock att inget kunde vara längre från sanningen. Den mycket tidstypiskt separerade och monofunktionella 60-talsmiljön längs tvärbanan präglas av oattraktiva punkthus-i-parkeringsplats, och detaljplanen har medvetet kopierat detta koncept för att minimera konflikter med Skönhetsråd, stadsmuseum m.fl. Processen har alltså gått till likadant som för en annan del av Årstastråket, Glavsfjorden, som vi har skrivit om tidigare.
Ursprunglig plan från programmet från 2005. Området som berörs av detaljplanen “Sävlången” är omringat av den röda streckade cirkeln. Här ser vi urbana stråk med hus längs gatorna med lokaler i bottenvåningen.
Just det, två lameller blir det också och norr om tvärbanan uppförs ett antal lägre punkthus längs en ny återvändsgata. Stråkbildningen är reducerad till en grusad gångväg längs tvärbanan, utan verksamheter eller andra funktioner. Gatunätet ändras inte utan bygger på säckgator och vändplaner som dödar alla flöden. Det vill säga, alla de punkter som YIMBY kritiserar den befintliga modernistplaneringen för, förstärks här för gott.
Anmärkningsvärt är att befolkningstätheten trots allt enligt utsago ska vara högre än stora delar av innerstaden mätt i friyta per person, men när inga andra funktioner eller kvaliteter tillförs området blir förstås uppevelsen endast ökad trängsel. Denna ekvation kommer knappast göra Stockholms invånare mer välvilligt inställda till andra “förtätningsprojekt”.
Aktuell översikt över Årstastråket. Numera ska de bara vara stråk i den östra delen av Åstastråket. Den västra delen får nöja sig med utströsslade lameller och punkthus.
Anledningarna, som sägs ligga bakom denna avvikelse från ursprunglig plan, är dels Södra länken-tunneln som inte får byggas ovanpå och dels tvärbanan, som enligt SL inte får störas med plankorsningar, vilket var en förutsättning för att kunna skapa integrerade gatunät tvärs över spåren. Varför detta förbjuder staden från att göra något åt de befintliga gatunäten bortom tvärbanan framgår inte.
Utöver det påstods det att de hade räknat på huruvida det skulle finnas ett underlag för butiker längs med stråket, varefter de hade kommit fram till att så inte är fallet. Men istället för att bygga samma urbana strukur som det ursprungligen var tänkt så ger man upp alla ambitioner om en utvidgad innerstad och bygger mer förort i förorten. Och vad de missar är att alla lokaler i en stad inte måste gå till stora butikskedjor. Lokaler i B-lägen är en mycket viktig komponent för en levande stad. Föreningar, mindre företag, second hand-butiker, dessa verksamheter är beroende av att det finns tillgängliga lokaler till överkomliga hyror i något sämre lägen. Dessutom kommer ett flöde av människor genereras med tiden om Årstastråket faktiskt hade utformats som det naturliga stråket mellan Gullmarsplan och Liljeholmen, vilket tyvärr inte verkar bli fallet.
Sävlången är ett jävla skit, nu har vi baxat det ända hit
När YIMBYs representanter enskilt samtalade med representanter för staden och förslaget kunde ingen ärligt uttala sig positivt om detaljplanen och höll med om att den inte hade något med kvalitativ blandstad att göra. Tonen var på sina håll uppgiven och under den formella frågestunden förstärktes detta intryck. Efter 10-15 år av diskussioner med Trafikverket och SL kring Södra länken och tvärbanan har man nu gett upp ambitionerna, som vi alla trodde var tvingande i och med den blocköverskridande översiktsplanen från 2010. Översiktsplanen Promenadstaden som den är skriven kan därför helt dödförklaras, då ingen av dess riktlinjer är styrande för stadens stadsprojekt, inte ens detta högprofilerade läge i närförort.
Stadens styrande måste nu kraftigt ta avstånd från denna plan och ställa mycket högre krav på nästa revision och samtidigt tydligt offentligt markera att visionen om Promenadstaden fortfarande ska gälla. Det duger inte att tjänstemän hänvisar till gångvägar på bakgårdar! YIMBY kan i 9 fall av 10 verka ställa sig bakom nya förtätningar och bostäder, men Sävlångens anti-urbana och livlösa förvaringsutrymmen kan inte accepteras.